Els secrets del Balneari revelats.
Fotografia, Art i Moda a finals del S. XIX
LA FUNDACIÓ SÚTIA D’ART
La marca Sútia d’Art neix el 2006 per tal de donar sortida al desig d’estudi i suport a l’art que es donava i que es va donar a l’espai geogràfic Sant Hilari Sacalm-Guilleries. Des de llavors ha estat en tots els espais i moments defensant l’Art Guiller. El 2022, aquest moviment voluntarista, es legalitza com a Fundació Sútia d’Art, com a eina millor per defensar el fruits de 15 any d’activisme. Aquests fruits són la formació d'uns fons artístics de gran importància, que demostren la força i la singularitat del fet artístic que es va donar durant el s. XIX i la primera meitat del s. XX, tot al voltant del Balneari de la Font Picant, com a pol d’atracció.
La Fundació es dota d’espais propis, amplis i suficients per tal d’arxivar, conservar i documentar, els fons artístics, i d'espais expositius ben equipats per mostrar-los i oferir-los com a eina pedagògica, per explicar aquest fet històric; espais i tallers per oferir a tothom experiències de creació artística singulars que acostin a comprendre com els artistes del s. XIX incorporen les noves tecnologies (fotografia, fotogravat) en el seu àmbit creatiu. Tot el que significa i és la Fundació, ho posem a les mans de pedagogs i educadors perquè puguin incorporar-ho als seus plans d’estudi i que sigui de profit
Les activitats educatives que neixen d’aquest projecte tenen voluntat de ser útils per als alumnes dels centres educatius del territori gironí, especialment pels escolars de la població de Sant Hilari Sacalm, del territori de les Guilleries i de la comarca de la Selva interior.
Els centres educatius, instituts i escoles, són el reflex d’un territori amb una realitat socioeconòmica i cultural diversa. Som conscients que en aquesta realitat molts infants i joves no tenen cap relació amb el patrimoni artístic i històric que es proposa apropar aquest projecte i d’aquesta intenció per potenciar-ho neixen aquestes activitats i l’afany per formar part del programa Indika de la Diputació de Girona.
El patrimoni que aquest projecte educatiu pretén divulgar es presenta com una eina molt potent i atractiva per unir lligams amb el territori i amb les persones que l’habiten. En aquest sentit, les activitats que es proposen són una oportunitat per connectar l’alumnat amb una història comuna i a uns espais compartits i coneguts, col·laborant a enfortir els vincles de la comunitat.
Cal esmentar també la importància de l’expressió artística en contextos i realitats diverses, convertint-se en una eina social que pot col·laborar en la comunitat, el coneixement personal, o la gestió del malestar.
El patrimoni vinculat a aquest projecte educatiu és un patrimoni artístic i documental provinent d’un període històric i territori concrets, que vertebra un discurs que combina processos històrics i artístics.
Es tracta d’un fons fotogràfic i pictòric realitzat entre finals del segle XIX i principis del segle XX al territori de Sant Hilari Sacalm i les Guilleries. En aquest s’hi troben peces dels grans artistes i fotògrafs del moment (detallats a l’apartat 3.1- El patrimoni de la Fundació) que van arribar al territori en motiu del naixement del primer turisme.
A finals de segle XIX s’inaugurà a Sant Hilari el balneari de la Font Picant, perseguint la moda d’acollir un imminent turisme relacionat amb els beneficis de les aigües de les fonts del territori; nasqué també el fenomen de l’estiueig, que portava centenars de persones a passar l’estiu al territori de les Guilleries. Aquest fet portà al naixement del primer turisme i va fer que la població rural de Sant Hilari Sacalm iniciés un procés de transformació per absorbir i acollir aquests turistes i estiuejants, obrint nous negocis, creant esdeveniments especials, o adaptant espais per a l’oci. Aquest primer turisme coincidí en el temps amb el desenvolupament de la fotografia i el naixement del format postal, fet que col·laborà en donar a conèixer encara més el territori a les grans ciutats d’on provenien les famílies, en gran mesura burgeses, a estiuejar i fer estades termals.
En un territori rural on feia dècades que l'economia i el fet social i cultural no patien grans canvis, l’arribada de tota aquesta activitat va comportar també l’entrada a l’anomenada «modernitat»: bicicletes, càmeres de fotos, vestimentes de ciutat...
Totes aquestes fotografies es van realitzar en un context històric molt concret on el territori esmentat en va ser el protagonista: el primer turisme vinculat als balnearis i a la moda de «prendre aigües», molt estesa entre la burgesia catalana durant aquests anys. Aquesta moda dels beneficis de les aigües i l’estiueig portà a les Guilleries els grans fotògrafs i pintors catalans del moment que deixaren paleses en milers d’imatges les transformacions que va patir el territori i l’anomenada arribada de la modernitat.
Tot aquest patrimoni té vincles molt estrets amb el present fàcilment reconeixibles pels infants i joves: la força de la imatge, els influenciadors de xarxes socials, el turisme de masses... Així doncs, obre la porta a generar preguntes i reflexions que vinculen la nostra realitat amb el desenvolupament del patrimoni que ens ocupa.
Així doncs, mitjançant l’exposició del fons fotogràfic i d’activitats experimentals, el projecte desenvolupa un discurs singular que pretén apropar a infants i joves a un context històric concret i a un seguit de nous processos, creacions artístiques i aparells que hi neixen estretament vinculats i que seran l’embrió d’una nova societat i d’una nova manera de fer difusió d’informació, espais, o productes que es manté amb força als nostres dies.
Cal esmentar en aquest apartat el patrimoni local associat al context històric que narren les imatges i que apareix en les fotografies i pintures.
- Antic balneari de la Font Picant.
- La Font Vella.
- La Font del Pic.
- Nucli Històric de Sant Hilari Sacalm (amb els edificis d’antics hotels, el mercat setmanal, la Taverna de les Aigües...).
La raó de ser de la Fundació és la voluntat de recollir i preservar el patrimoni fotogràfic esmentat amb l’objectiu de donar-lo a conèixer a la població i fer-ne una difusió rigorosa, posant aquest patrimoni en context i posant-lo en valor. De manera simultània, és desig del projecte de la Fundació que tota aquesta aportació cultural incideixi en el territori i els seus habitants i visitants, creant nous espais artístics i accions culturals.
Amb aquest objectiu la Fundació porta a terme un conjunt d’accions al llarg de l’any que es centren tant a divulgar el fons patrimonial objecte d’aquest projecte, com a apropar diverses tècniques artístiques mitjançant tallers, i motivant i recolzant accions i esdeveniments culturals del territori. En són un exemple:
L’estratègia educativa que presentem s’emmarca en aquesta voluntat de seguir divulgant el fons fotogràfic i plàstic adquirit i tot el que aporta, treballant en la direcció de la seva conservació i preservació i treballant per la creació artística al territori. Som conscients que per a què aquest fet s’esdevingui cal plantar la llavor de l’estima cap a aquest patrimoni, potenciant que la societat el conegui i el comprengui. Per aquest fet neix aquesta estratègia educativa, cercant posar aquesta llavor a les generacions futures per a què mantinguin aquest patrimoni i la memòria històrica que se’n deriva, incidint de manera real en el territori i en el seu context social. L’estratègia educativa, igual que la resta del conjunt d’accions de la Fundació Sútia d'Art, també pretén divulgar i estendre les pràctiques artístiques com a eina social a més de cultural.
Espai de preservació del fons: és un valor afegit que des de l’espai on es realitzen les activitats es tingui en tot moment una visió de l’espai on es guarda el fons fotogràfic i pictòric.
Espai exterior: l’equipament compta amb un pati (a peu pla) que queda tancat dins el recinte de Sútia d’Art.
Espai polivalent: aquest és un espai a la sala de nau que varia segons la necessitat de l’activitat. Per exemple, pot estar preparat amb taules i cadires per a portar a terme un taller o bé com a petit plató fotogràfic per a portar a terme una sessió de fotografies.
Laboratori de fotografia: espai equipat amb tot el necessari per a portar a terme el revelatge de fotografies (descrit a fons a l’apartat de recursos didàctics).
Taller de litografia i serigrafia: espai equipat amb tot el necessari per a portar a terme aquestes tècniques (descrit a fons a l’apartat de recursos didàctics).
Els recursos didàctics per a portar a terme les activitats que neixen d’aquest projecte educatiu són varis i diversos i tots ells són elements rellevants per a les situacions experimentals i d’aprenentatge que els alumnes porten a terme. Per aquest fet tenen en comú aquestes característiques:
- Acompanyen de manera coherent l’activitat que desenvolupen.
- Potencien els objectius fixats a l’activitat, tant en el pla de contingut com competencial: treball en grup, cooperació, organització...
- Estan pensats i preparats per a què els alumnes els puguin manipular.
- Busquen interactuar en el pla creatiu, el sentit de les idees i el coneixement.
- Fomenten als alumnes a generar diàlegs amb allò que se’ls hi presenta.
A continuació fem una descripció dels recursos didàctics que mitjançant el propi material, l’espai, o el procés col·laboren activament en traslladar els continguts i objectius de les activitats educatives als participants. Els hem categoritzat en quatre grans apartats:
Espais
Per les característiques de les activitats educatives els propis espais esdevenen recursos didàctics. En aquests espais/tallers s’hi troba el material que s’utilitza per a fer la peça conjunta de les activitats que es presenten.
- Espai per a la captura de fotos (tipus plató) equipat amb càmeres i materials diversos: càmeres analògiques, trípodes, flaixos, objectius, filtres.
- Espai Taller de fotografia, equipat amb tot allò necessari per al revelat: ampliadores, cubetes, tancs de revelat, pinces, temporitzadors, guants i líquids de revelat.
- Espai Taller de serigrafia i litografia: tòrcul, gúbies, rascadors, pols de grafit, paper de vidre, matrius de sorrenca.
Eines, utensilis i aparells
En aquest apartat hi presentem tots els materials que els alumnes utilitzaran.
- Material d’attrezzo ambientat al segles XIX i primera meitat del XX, càmeres analògiques, trípodes, objectius, flaixos, cinta fotogràfica, ampliadores, cubetes de revelat, líquids reveladors i paper fotogràfic.
- Blocs de dibuix, llapis i goma, matrius, gúbies, tinta, cartolines postals i cola.
- Teixit per serigrafiar, cola blanca, pinzells, retoladors, cercle de brodar, pintura tèxtil, espàtules i recursos visuals per explicar i crear el disseny.
Recursos gràfics
- Dossier per al professorat on es vincula el fons fotogràfic amb els espais històrics locals que hi apareixen mitjançant una ruta creada amb l’eina Google Maps. S’hi explica de manera senzilla el context històric que fa néixer el fons fotogràfic i s’hi mostren imatges d’espais actuals del poble i dels mateixos espais que apareixen al fons fotogràfic. Està pensat i dissenyat per a què el professorat, si ho desitja, el mostri als alumnes, o fins i tot faci una sortida amb els alumnes pels espais reals cercant-los mitjançant les imatges de les fotografies del fons.
- Recursos visuals per explicar alguns processos que es porten a terme.
- Recursos visuals amb exemples de diferents tècniques que s’utilitzen en la litografia i la serigrafia.
Fons fotogràfic i plàstic de la fundació
Per les característiques de les activitats educatives el propi fons fotogràfic exposat esdevé un recurs didàctic perquè s’utilitza com a font primària per a indagar i descobrir espais locals, tècniques fotogràfiques, formats, o elements culturals i socials com al roba.
DESTINATARIS DEL PROJECTE EDUCATIU
Els destinataris del projecte educatiu són els alumnes dels centres educatius de la província de Girona, especialment els del territori de la Selva interior, les Guilleries i Sant Hilari Sacalm.
Tot i que el patrimoni artístic i documental és d’un territori molt concret, tant el context històric com la perspectiva artística pot fer interessant i profitoses les activitats a alumnes d’altres territoris gironins.
Les activitats que neixen d’aquest projecte educatiu estan pensades i dissenyades per a la primària, secundària, batxillerat i cicles de formació professional, o escoles d’adults. En totes aquestes etapes educatives és possible portar a terme aprenentatges a l’entorn del patrimoni que proposem. Amb aquest projecte proposem tres activitats, cada una dissenyada per uns cicles educatius concrets.
A l’etapa de primària sovint es treballa a l'entorn projectes dedicats a conèixer el territori on habiten els infants i pensem que la nostra proposta pot encaixar molt bé en aquests projectes. L’aspecte artístic, present a molts projectes d’aula, també apunta com a destinataris aquesta etapa educativa, on la manipulació i la creació artística hi juga un paper molt important perquè s’hi treballen molts aspectes vinculats a les competències bàsiques.
A l’etapa de secundària, especialment al primer cicle, es treballen les fonts primàries en l’estudi de la història, els canals informatius, la comunicació... El patrimoni de la fundació, per les seves característiques, pot aportar situacions d’aprenentatge molt interessants en aquesta línia. En tractar-se d’un fons fotogràfic, s’adapta i encaixa molt bé amb aquest col·lectiu d’escolars, acostumats eminentment a la comunicació amb imatges, fet que pot crear aprenentatges i reflexions molt interessants i significants. També són un col·lectiu on pren valor la proposta centrada en l’àmbit artístic del fons i en els tallers experimentals que hi vinculem, perquè és una etapa en què detectem que l’oferta d’activitats artístiques disminueix. Pensem que l’àmbit artístic de la reproducció d’imatges i de la fotografia pot presentar-se molt atractiu i motivador en aquestes etapes educatives i que pot generar un treball en àmbits com l’expressió, el coneixement, o la diversitat, aspectes rellevants en aquestes edats.
Centrant-nos en l’etapa educativa del batxillerat o dels cicles formatius, les activitats d’aquest projecte poden ser una oportunitat per treballar matèries i coneixements específics de batxillerats artístics o humanístics i de formacions professionals relacionades amb l’àmbit en qüestió. També, però, es poden presentar com a activitats de lleure per a la cohesió i coneixement del grup.
En referència a l’avaluació dels alumnes, l’educador/a dedica un temps a la part final de l’activitat a reflexionar i pensar sobre els processos que s’han dut a terme.
La valoració de l’activitat per part dels docents es fa amb les pròpies valoracions del sistema Indika perquè les enquestes ja són molt completes i proporcionen tota la informació necessària per conèixer l’avaluació dels docents sobre l’activitat.