Tallers


TALLER 1

Viatge en el temps: fes-te fotògraf del segle XIX!


La fotografia és un art visual i també una font d’informació per a la història. En aquest taller us proposem treballar i crear entorn aquestes dues idees. Per a fer-ho, descobrirem un fons fotogràfic de la primera meitat del segle XX i ens posarem a la pell dels fotògrafs d’aquella època! Sí, sí, farem de fotògrafs: crearem l’escena, la capturarem, traurem el film fotogràfic, el revelarem... I tindrem una fotografia en paper, com abans!

Nivell educatiu

Secundària, batxillerat i cicles formatius. Grups familiars, 

Durada

Mitja jornada 

Preu per alumne

8 € mínim grup 25, altres grups demanar informació.

Objectius

Posar en valor el patrimoni fotogràfic des d’un punt de vista artístic, social, històric i com a font d’informació i coneixement. 

Apropar la fotografia, el vocabulari propi, les tècniques, els procediments i la seva capacitat d’expressió i comunicació.

Desenvolupar habilitats de treball en grup, promovent la comunicació efectiva, la col·laboració i el respecte entre companys/es.

Estimular la creativitat, l’experimentació i el plaer de la creació artística sense judici sobre l’obra.


Descripció de l’activitat i dinàmica de desenvolupament

Mitjançant l’espai expositiu ens endinsarem al món de la fotografia al segle XX i al context històric en que van ser capturades les fotografies exposades: els alumnes, en petits grups, portaran a terme una dinàmica de descoberta amb l’ajuda d’una guia/dossier i de l’educador/a on descobriran la història i secrets de les fotografies. Tot seguit passarem a l’acció! Cada grup haurà de crear una escena per a fotografiar en el nostre plató i la capturaran amb càmeres analògiques, en traurem les cintes fotogràfiques i les revelarem al quarto fosc. Cada alumne s’emportarà la seva fotografia!

Materials utilitzats

Dossier guia per a cada grup de treball, peces i objectes del segle XIX i XX, attrezzo per a les escenes, càmeres analògiques, trípodes, objectius, flaixos, cinta fotogràfica, ampliadores, cubetes de revelat, líquids reveladors i paper fotogràfic. 

Observacions pràctiques

Les fotografies es poden realitzar a l’entorn natural de la seu de la fundació (cal acordar-ho al moment de la reserva). 

L’Espai de la Fundació és molt proper a la Font del Sastre de Sant Hilari Sacalm (Parc-espai de pícnic).





TALLER 2



Crea la teva postal amb la tècnica del gravat: Un viatge al passat artístic

El desig per poder copiar infinitament textos i imatges va fer néixer diverses tècniques que van desencadenar l’aparició de la impremta. Però aquest aparell no era una impressora com les nostres... Com feia les còpies? Amb aquest taller ens introduirem al món de la reproducció d’imatges amb la tècnica del gravat tot creant una postal.



Nivell educatiu

Cicle mitjà i cicle superior de primària. Secundaria i Batxillerat. Grups familiar

Durada

Mitja jornada


Preu per alumne

7,5 €, mínim 25 alumnes, altres grups demanar informació.

Objectius

Posar en valor el patrimoni fotogràfic i pictòric des d’un punt de vista artístic, social, històric i com a font d’informació i coneixement. 

Apropar la tècnica del gravat i el seu llenguatge artístic i tècnic.

Reflexionar sobre la còpia i la reproducció abans de la tecnologia actual.

Desenvolupar habilitats de treball en grup i estimular la creativitat, l’experimentació i el plaer de la creació artística sense judici sobre l’obra.

Descripció de l’activitat i dinàmica de desenvolupament

Mitjançant una dinàmica de descoberta ens aproparem al món de la imatge a través de l’exposició de fotografies i pintures de les Guilleries de principis del segle XX: buscarem objectes i elements concrets de l’època, descobrirem com es van reproduir i copiar i ens centrarem en el naixement de les postals! Tot seguit, en petits equips de treball, els alumnes es faran una postal amb la tècnica de la litografia: cada grup elaborarà un disseny, gravarà una matriu i la reproduirà amb tinta per a crear les seves postals. 

Materials utilitzats

Dossier guia per la dinàmica de descoberta del fons fotogràfic, blocs de dibuix, llapis i goma, matrius, gúbies, tinta, cartolines postals, recursos audiovisuals i exemples de gravats i litografies. 

Mecanisme d’avaluació

Al final de l’activitat es dedicarà un temps a reflexionar sobre el procés portat a terme, identificant els aprenentatges realitzats pels alumnes. El funcionament de l’activitat s’avaluarà amb les enquestes del programa Indika

Observacions pràctiques

Amb la reserva de l’activitat es comparteix una ruta autoguiada per espais del municipi presents en els fons fotogràfic i pictòric. 

L’Espai de la Fundació és molt proper a la Font del Sastre de Sant Hilari Sacalm (Parc-espai de pícnic).






TALLER 3

 


Secrets a la tela: Descobreix la serigrafia i estampa la història

Com copiaríeu centenars de cops el mateix dibuix o text en una peça de roba sense maquinària industrial? Després de descobrir un fons fotogràfic i pictòric de les Guilleries dels segles XIX i XX descobrirem com podríem estampar una imatge centenars de cops a la roba. Ens aproparem al procés serigràfic en un taller destinat a aquesta tècnica on farem un obra conjunta. A més, cada alumne podrà portar a terme un procés serigràfic casolà i estampar el seu disseny a la seva peça de roba. 


Nivell educatiu

Cicle superior de primària, secundària, batxillerat i formacions professionals. Grups familiars

Durada

Mitja jornada

Preu per alumne

7,5 €, mínim 25 alumnes. Altres grups demanar informació.

Objectius

Posar en valor el patrimoni fotogràfic i pictòric des d’un punt de vista artístic, social, històric i com a font d’informació i coneixement. 

Apropar la tècnica de la serigrafia i el seu llenguatge artístic i tècnic.

Descobrir diferents materials i recursos  artístics i aplicar-los. 

Desenvolupar habilitats de treball en grup i estimular la creativitat, l’experimentació i el plaer de la creació artística sense judici sobre l’obra.


Descripció de l’activitat i dinàmica de desenvolupament

Mitjançant l’espai expositiu ens endinsarem al món de la fotografia al segle XX i al context històric en què van ser capturades les fotografies exposades: els alumnes, en petits grups, portaran a terme una dinàmica de descoberta amb l’ajuda d’una guia/dossier i de l’educador/a on descobriran la història i secrets de les fotografies. Tot seguit ens preguntarem com podem imprimir una imatge sobre roba centenars de vegades de manera manual: descobrirem els procés de la serigrafia artesanal. En petits grups de treball farem un disseny senzill, prepararem la pantalla serigràfica i reproduirem el disseny sobre la roba escollida. A més, participarem d’un procés serigràfic real (amb emulsió fotosensible) per a fer una banderola per l’aula. 

Materials utilitzats

Dossier guia per la dinàmica de descoberta del fons fotogràfic, teixit per serigrafiar, cola blanca, pinzells, retoladors, cercle de brodar, pintura tèxtil, espàtules i recursos visuals per explicar i crear el disseny. 

Mecanisme d’avaluació

Al final de l’activitat es dedicarà un temps a reflexionar sobre el procés portat a terme, identificant els aprenentatges realitzats pels alumnes. El funcionament de l’activitat s’avaluarà amb les enquestes del programa Indika

Observacions pràctiques

Cada alumne ha de portar una peça de roba de color clar per serigrafiar.

Amb la reserva de l’activitat es comparteix una ruta autoguiada per espais del municipi presents en els fons fotogràfic i pictòric. 

L’Espai de la Fundació és molt proper a la Font del Sastre de Sant Hilari Sacalm (Parc-espai de pícnic).